NC Stavanger 2017

SAMSUNG CSC

For to helger siden ble årets første Norgescup runde avgjort i oljebyen. En rein vannkonkurranse med to båtøkter og en landøkt, Hålandsvannet og Øystrevatnet ble brukt. Det ble en kanonstart på konkurranseåret både for laget vårt, Team Piscatorius Vision og for meg selv. 1.plass på laget, 1.plass på meg selv og 2. plass på Cato René. Greit med et godt utgangspunkt. Stavanger er et nytt sted i NKFF-sammenheng, så det var veldig kjekt å fiske et nytt sted, en vannkonkurranse med store variasjoner og kontraster i en og samme konkurranse. Hålandsvatnet er lunefullt med masse stor ørret og heldigvis noen småfisk som er lettere å finne når storfisken dykker, absolutt lett å gå på en smell i dette vannet, og det ble faktisk endel blankøkter på folk her i helgen. Øystrevatnet derimot er stappfullt av fisk, mindre snittstr, men med innslag av noen fine fisk også her. Så her gjaldt det å fiske effektivt og smart for å få flest mulig fisk i håven.

SAMSUNG CSCJoar sin fangst fra prøvefiske i Hålandsvatnet.

Første økt trakk jeg Hålandsvatnet, jeg fisket i samme gruppe som Jarl Isaksen, han er et råskinn i nettopp Hålandsvatnet og kjenner dette lunefulle vannet bedre enn de fleste. Vi trakk ikke samme båt så det gjorde at jeg nølte litt da jeg skulle legge opp taktikken på forhånd, men jeg bestemte meg allerede kvelden før at jeg skulle følge magefølelsen og stole på den økten igjennom. Jeg endte i båt sammen med John Henrik Thorbjørnsen, en utrolig trivelig kar som deltok i sin første Norges Cup. Da vi rodde utpå vannet på morgenkvisten så vi null insekter, ingen fjærmygg, ingen døgnfluer og ingen vak. Jeg holdt selvsagt et lite øye med Jarl sin båt da vi kom utpå og så fort at han valgte den retningen jeg på forhånd hadde trodd han skulle velge, det fikk meg til å tenke to sekunder på om mitt valg som første kaptein var riktig. Men bestemte meg for å stole på taktikken jeg hadde lagt opp på forhånd og kjørte på. John Henrik og jeg dro i motsatt retning. Jeg startet med en fast Intermediate line og Vision Onki 10′ klasse 6. Fortommen min målte nøyaktig to stanglengder totalt (8fot 1x, 3fot 3x og 9fot 4x tippet), hele fortommen bestod av Vision Prisma fluorcarbon, det desidert beste tippet-materialet jeg har vært borti når det kommer til å fiske effektivt med flere fluer i intense konkurranse-økter. Prisma er sterk, og akkurat stiv nok til at det så og si aldri blir krøll, er det antydning til minne er det rett og slett bare å strekke den rett ut igjen, god som ny. Som øverste opphenger valgte jeg en svart busteflue i str 10, i midten kjørte jeg Pearl-bach i str 12 og som endeflue en veldig lett fortynget svart Wolly-bugger i str 12. Dette var oppsettet laget hadde blitt enig om på forhånd, og det var oppsettet jeg hadde bestemt meg for å kjøre gjennom hele økten om ikke noe spesielt dukket opp, det skjedde ikke. John Henrik fikk første fisken i båten etter bare 7-8 minutters fiske, helt konge, men må inrømme at jeg ble litt nervøs da jeg ikke hadde vært bortpå noe fisk enda selv. Det gikk faktisk hele 45 minutter før jeg hadde første kontakt, jeg landet den fisken og ledet på cm i båten. En god bekreftelse å få, så her var det bare å kjøre på videre, holde fluene i vannet og være konsentrert når neste hugg kom. Vi hadde fine drift og fikk fisket effektivt og bra uten å måtte ro for mye, men vinden tok seg opp og gjorde at båten svingte mer fra side til side, det ble til tider vanskelig å holde full kontakt med fluene. Når vindkastene herjet som verst hugg en fisk igjen, jeg fikk kontakt og fikk fisken til overflaten, en flott fisk på 40cm+, men det ble med noen sekunder før båten svingte raskt mot fisken og jeg mistet både kontakten og fisken. Vi la opp et nytt drift, umiddelbart hadde jeg kontakt med en ny fin fisk, så den hang på Pearl-bachen, igjen kom den seg unna, tror jeg var overtent i  krokingen på denne. Så stilingen var fortsatt 1-1 i båten vår etter en god time, men vi hadde kontakt jevnlig og fortsatte. Båten til Jarl og Andrè dukket plutselig opp og de lå seg inn i driftet bak oss, da skjønte jeg at vi var på sporet av noe, de kunne umulig ha fått mange fisk siden de plutselig forlot sitt område til fordel for det området vi fisket. Vi ropte til hverandre, Jarl hadde 2 fisk Andrè 0. Da ble jeg litt stresset igjen i ca 10 sekunder før det beit hos meg, en nydelig blank ørret på 37 cm gikk rett i luften og viste seg et par ganger før den sklei inn i håven, uendelig deilig. Jarl og Andrè flyttet seg igjen, Jon Henrik og jeg fortsatte planen vår, John Henrik var kaptein nå. Siste time byttet jeg line fra fast intermediate til synk 3, bare for å se om vi hadde gått glipp av noe nede på et par-tre meters dyp. Ganske umiddelbart fikk jeg en ny fisk, mindre fisk, men tellende fisk. Båt-partneren fikk også en til like før slutt, det endte 3-2 i båten vår. Da vi kom til land viste det seg at Jarl også hadde landet tre fisk, men jeg slo han på cm. Vanskelig økt, med veldig laber aktivitet på fisken, men det endte heldigvis med seier i økten – et godt utgangspunk for resten av konkurransen.

Økt 2, Landøkt Øystrevatnet

Økt to fisket vår gruppe landøkt i Øystrevatnet. Aldri fisket dette vannet tidligere, så jeg var spent men hadde blitt fortalt at det var masse fisk her. Veldig kraftig vind sto hardt inn fra høyre, det var visstnok enda verre i første økt ifølge dem som var der da. Kastingen ville bli vanskelig, men det fine med pålandsvinden er at maten samles nærme land og lange kast ville bli helt overflødig i starten av denne økten. De som hadde fisket før oss vant økten med 9 fisk, og normalt sett går fangsten ned til neste økt, så jeg visste jeg ville klare meg greit om jeg landet rundt 10 fisk i denne økten. Jeg rigget tre stenger denne økten Vision Onki 10′ klasse 6 med wet-tip line (flyt med 10′ synk 1 tip), Eikre-fly Fluvius 9,6′ klasse 6 med fast intermediate og Vision Kust 9′ klasse 6 med synk 3 i tilfelle vinden ble så ille at jeg trengte litt ekstra power for å trykke igjennom den. Igjen ble samme fortomsoppsett valgt, 2 stanglengder totalt med Vision prisma fluorcarbon 4x spiss. Oppsettene på alle tre stengene var identiske, samme fluene. Liten svart bust på topp med orasje tag str 14, Pearl-back str 12 i midten og fortynget red-tag med cdc krage i str 12 som endeflue. Påførste sonen startet jeg med Onki og wet-tip linen, begynte øverst på sonen og kastet et kort kast på maks ti meter skrått med vinden og paralellt med land, var borti fisk med en gang, men den falt fort av. Utrolig vanskelig å ha full kontakt med fluene i denne vinden, bølgene var store og vinden dro i stangtuppen, pluss at jeg fikk en følelse av at jeg fisket litt for fort. Jeg tok samme kast igjen, stakk hele stangen i vannet (fra snelle til stangtupp), og justerte ned hastigheten på fluene. Twistet rolig og fast fisk, det ble mangen fisk de første 40 minuttene i økten, de beit på alle fluene, var bare om å gjøre å ha fluene i vannet og ALDRI gjøre tilslag, da mistet man fisken. Bettet roet seg kraftig og jeg gikk kanskje 15 minutter uten fisk eller kontakt. Jeg skiftet til fast intermediate riggen, for å komme litt lenger ut imot vinden og fiske med linen under bølgene, jeg var borti fisk igjen men mistet alle. Da byttet jeg tilbake til wet-tip riggen og planla heller kastene mellom de hardeste vind-kastene så jeg fikk fluene litt lenger ut, fikk opp noen fisk igjen før økten var over. Ved første måling hadde jeg 15 fisk i keepnettet, men hele 9 av disse var undermålere, mellom 16-17 cm, minstemålet var 18 cm. På andre og siste sone i økten fortsatte jeg med Onki og wet-tip oppsettet, fikk noen fisk tett på land før det var helt slutt, ingen flere fisk bortpå. Da bestemte jeg meg for å se om jeg kunne øke snitt størrelsen på fisken noe. Fiske siste timen med synk 3 linen og byttet endefluen ut med en liten streamer, det var på med Lotepus. Smart trekk vil jeg påstå, det ble 7 fisk til og alle satt på Lotepus, og snittet var betraktelig større, de fleste fiskene var rundt og over 30 cm. Siste måling ble gjort, 12 fisk i keepnettet og bare en av dem var undermåls. Jeg vant denne økten med 17 fisk (27 fanget men 10 undermåls), nestemann i gruppen hadde 5 fisk. En vanvittig kul økt, og tildels meget teknisk økt, moro avsluttning på dagen.

FB_IMG_1496102095979

Tredje og siste økt, båt-fiske igjen, denne gangen i Øystrevatnet. Cato Renè vant første økten i denne sektoren med hele 33 fisk i båten. Andre økt ble vunnet av Henning Gilje med 15 fisk i båten. Lørdagen var det en sinnsyk vind som alle måtte slite med, men på søndags morgen da vi skulle ut i siste økten var det mye roligere, god bris men mye mindre kast i vinden, så det lovet veldig bra for fine drift og en god økt i båten. Jeg rigget opp Onki 10′ klasse 6 igjen da den hadde vist sine suverene egenskaper med å holde fisken helt inn til håven dagen før. Wet-til line og to stanglengder fortom med 4x spiss ble igjen valgt. Jeg hadde dagen før såvidt prøvd Claret bumble på landøkten uten resultat på denne fluen, den fikk ny tillit, etter så mange år med gode erfaringer på akkurat denne fluen så visste jeg at den skulle gi avkastning.  Derfor ble det Claret bumble  str 12 som øverste opphenger, Pearl-bach str 12 som midterste og lett fortynget Red-tag med cdc krage i str 12 som endeflue. Det ble en vanvittig økt, tror faktisk ikke jeg har hatt en så voldsom båtøkt på lenge, om noen gang. Vi hadde kontakt og fisk nesten hele tiden, både båt-partner og jeg.  Det ble doble og triple fisk i håven innimellom, men som i landøkten man måtte fiske riktig og med riktig utstyr får å flesteparten av dem med helt opp i håven. Jeg kjørte et tempo på fluene som var litt høyere enn hastigheten på båtens drift, jeg fisket altså egentlig ganske så rolig selv om inntrekkene og twistingen gikk passe fort. Samme her som under landøkten, tilslag var en uting og man mistet mer enn man fikk inn, jeg twistet fast nesten samtlige fisk og hadde ganske så høy uttelling fra hugg til håven. Claret bumble fisket helt rått denne økten, hvis jeg ikke fikk doble eller triple så var det stort sett den fluen de satt på. Rett før slutt opplevde jeg for første gang i hele konkurransen krøll på fortommen, etter at en fisk hadde tatt gjentatte krokodille-rull i håven med midtfluen i kjeften. Det løste seg på ca 30 sekunder, klippet midtfluen, strakk fortommen og knøt fast fluen igjen, ferdig og klar til nye kast. Utrolig deilig å fiske med utstyr som fisker med deg i stedet for mot deg til tider! Etter oppmåling hadde jeg 58 tellende fisk, 13 av dem var undermålere, 71 fisk var altså i håven min iløpet av disse tre timene i båt og krøll på fortommen bare en eneste gang, ganske utrolig. Nestemann var båtpartneren min som landet 29 tellende fisk. Sinnsykt vill økt! jeg elsker når det blir hektisk og effektivitet er viktig, så denne vannkonkurransen passet meg veldig bra.

SAMSUNG CSC
Lotepus, streameren gav meget fin uttelling i landøkten.

Alt i alt en fin start på konkurranse sesongen for min egen del men også for laget mitt sin del, vi gleder oss alle til fortsettelsen.  En stor takk til Jarl Isaksen, Nubben Jakt og Fiske og alle sponsorene for et herlig arrangement. Gleder meg til å komme tilbake til Stavanger for en ny vannkonkurranse av høyeste klasse, forhåpentligvis allerede i 2018.