Island

20-27 Mai gikk turen til Island sammen med Sigve Urne. Planen var åpen, men målet var selvsagt å få oppleve noe av det flotte ørretfiske som man både ser bilder/film av og hører historier om. Vi landet i Reykjavik fredag formiddag og ble plukket opp av en av ansatt fra West Rangà Lodge, hvor vi skulle bo den kommende uken.Vi hadde ingen konkrete planer om hvor vi skulle fiske, og i ettertid så kan vi trygt slå fast at vi burde gjort en grundigere research på områder for å få maksimalt ut av turen. Men vi klarte oss ganske greit allikevel selv om det meste skjedde på sparket og avgjørelser ble tatt i siste liten. Været ble kanskje vår største utfordring, vi hadde to fine dager med sol og noenlunde normale vind forhold, men de fire resterende fiskedagene var preget av ekstrem vind eller ekstrem nedbør, eller begge deler samtidig.

SAMSUNG CSC

Varmà, denne elven besøkte vi to ganger, første dagen var det sol og vind på dagtid. Vinden var såpass kraftig at spotting av fisk ble bortimot umulig. Men vi klarte å lure noen mindre ørreter og røyer på nymfe. Da kvelden kom, stilnet endelig vinden, og vi fikk et par magiske timer med myggfiske på vakende fisk før solen gikk ned. Vertikal-mygg i str 14-16 funket som gull. Vi landet flere ørreter og røyer fra 1-2 kg denne kvelden.  Dag to i Varmà var litt hardere, mye nedbør 3-4 grader i luften og såklart vind. En fortynget Black Gohst streamer gav første fisk , trill rund ørret veid til 1.5 kg fordelt på bare 50 cm, er det mulig?  Men den fisken jeg husker best fra hele turen var den neste, en solid ørret vi hadde spottet første dagen vi var i elven, godt over 2 kg. Den var vrien, sto like foran en bro og så ut til å være eneste fisk i den grunne kulpen. Vi hadde skremt denne fisken minst et par ganger på dag èn, nappindikator var noe den absolutt ikke hadde sans for. Da jeg skulle prøve på den igjen på dag to, så tilnærmet jeg meg ultra forsiktig. Allikevel forsvant den en stund, men den reposisjonerte heldivis seg på motsatt side av kulpen, eneste riktige var å prøve et kort oppstrøms kast uten line i vannet, euronymphing ble den valgte teknikken, og fisken tok Pheasant tail nymfen med nikkelhode i str 14 ganske så umiddelbart. Litt kaos ble det da fisken stakk under broen, falt utfor fossen og ned i dypkulpen på motsatt side, men etter litt om og men så ble den endelig landet og en halvgammel nydelig ørret kunne løftes før den fikk svømme tilbake. Det var en krevende dag, vi klarte aldri å lande mange fisk denne dagen og vinden ville aldri gi seg, så vakende myggfisk ble heller aldri noe tema. Men før vi rundet av dagen klarte Sigve å dra i land en gris av en røye.

SAMSUNG CSCSAMSUNG CSCSAMSUNG CSCSAMSUNG CSC

Thingvellir, vi besøkte denne innsjøen hele tre dager, må nok innrømme at jeg personlig fikk mer enn nok av dette «havet» etter dag èn. Det ble kasting, kasting, kasting, kasting osv. Men det var selvsagt fasinerende og se de svære ørrethodene som plutselig dukket opp innimellom, og det gav litt ekstra motivasjon til å fortsette dengingen. Dag èn ble vi svindlet av kortselger, og fikk ikke fiske der vi først var blitt lovet, men vi gikk på med friskt mot. Kastet hele dagen og til sammen hadde vi kontakt med en fisk, Sigve var den heldige og fikk lande en vanvittig flott fisk som kan sammenliknes med noen av de fineste sjøørretene jeg noen gang har sett. Dag to fikk vi endelig fiske den plassen vi skulle fiske første dag, River Mouth. Det blåste 15-20 ms beint imot, noe som gjorde kastingen en smule slitsomt, men vi visste at vi ikke trengte å kaste langt for å nå de eventuelle fiskene. Etter mange timers denging, og noen fluebytter, så tok jeg av de islanske kjøpefluene og dykket ned i en av konkurranseboksene, dro frem en liten hvit/chartreuseCats Wisker i str 12 (selvfølgelig uten mothake). Gikk ikke lange stunden før linen brutalt ble stoppet og dradd ut av nevene på meg, fisken tok like utenfor marbakken. Endelig, den var svær,og  den var så blank at den nesten var hvit, gikk direkte på et utras, drøye 150m i en stor sving før den plutselig var på vei mot meg i full speed. Det endte jo selvsagt som det måtte, kroken løsnet og jeg sto tomhendt igjen. På det tidspunktet gav jeg opp, lysten til å kaste et eneste kast til var over for min del. Så jeg spankulerte litt bortover stranden, og fikk se at Sigve landet nok en Thingvellir fisk, ingen kubbe denne gangen, men det ville vært en fin fisk alle andre steder enn akkurat her. Dag tre i Thingvellir er egentlig ikke verdt å nevne, vi fisket nasjonalparken, i et grisevær uten like, og gikk begge tomhendt herfra.

Siste fiskedag reiste vi til Holau, en liten fin elv med massevis av både ørret og røye. Været var forferdelig, det var kaldt og det regnet og regnet. Men vi fikk en fin avsluttning på turen, begge fanget massevis med fisk, på streamere og nymfer. Snittstørrelsen på fiskene var endel mindre enn i for eksempel Varmà, men det gjorde ingenting da det var såpass enkelt å finne dem. Mye regn gjorde at det ble begrenset med bilder denne dagen.

SAMSUNG CSCSAMSUNG CSCSAMSUNG CSC

Island var alt i alt mye som forventet, mye nydelig fisk og flotte områder å fange dem. Været kan man aldri få gjort noe med, men forarbeid og research kan man defintivt gjøre noe med, det er nok å anbefale å gjøre noe mer grundig planlegging enn hva vi gjorde på vår første tur 🙂